Hoe word je ’s ochtends uitgerust wakker?

Energiek wakker worden begint met een goede nachtrust!

Tegenwoordig slaap ik als een roosje en word ik ’s ochtends uitgerust wakker, maar dat is ook wel eens anders geweest. Nachten lang heb ik wakker gelegen, bleef mijn hoofd maar doormalen en kon ik mij druk maken om de meest uiteenlopende zaken. Af en toe was ik zo moe dat ik wel een hele nacht doorsliep, maar dan werd ik ’s ochtends toch nog (over)vermoeid wakker.

Kun jij wel wat slaaptips gebruiken om jouw nachtrust te verbeteren?

Zo doorbreek je het “slecht-slapen-patroon” (want het is een patroon dat je ontwikkeld) het snelste. Mij heeft het heel erg goed geholpen!

Zorg voor een vast ritme!

Ga elke dag op een vast tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip op. Probeer dit ook in het weekend!

Je lichaam en geest leren op die manier wanneer ze moeten rusten en wanneer ze actief mogen/moeten zijn. Je programmeert en automatiseert als het ware je lichaam en geest op die manier. Je lijf gaat door dit consistent toe te passen een biologische wekker zetten. 

Onderzoek heeft uitgewezen dat de vaak genoemde 8 uur slaap niet het belangrijkste is, maar wel dat je lichaam in de REM slaap komt, de diepe slaap die je lichaam nodig heeft om echt tot rust te komen. Als je de ene keer om 21 uur naar bed gaat en de andere keer om 23.30 uur dan raakt je lichaam in de war en weet het niet waar het op moet anticiperen. Regelmaat zorgt ervoor dat je lichaam weet wanneer het mag gaan slapen en wanneer het wakker moet worden. Daardoor kom je ook makkelijker in een diepe slaap. Je systeem weet op een gegeven moment dat je midden in de nacht nog niet wakker hoeft te worden.

Breng voor het slapen gaan eerst rust in je hoofd.

Wanneer je de waan van de dag, je zorgen en je gepieker meeneemt naar bed dan is het veel moeilijker voor je lichaam om tot rust te komen dan wanneer je eerst de stress van je lichaam af laat glijden. Wees je er dus van bewust hoe belangrijk ontspannen is voor je in slaap valt. Je lichaam ontspant en ontstrest niet perse van het slapen. Positieve gedachten en rust in je lichaam horen daar uiteraard ook bij. Mocht je het moeilijk vinden om niet met je gedachten af te dwalen naar negatieve gedachten, dan kan het helpen om op je ademhaling te letten. Door heel bewust na te denken over het in- en uitademen leid je je gedachten af. Want snel schakelen tussen gedachten is mogelijk, maar twee dingen tegelijk denken niet.

Als jij moeite hebt om je te concentreren op je ademhaling omdat je gedachten het steeds overnemen zorg dan dat je heel bewust gaat nadenken over de positieve dingen die je overdag hebt meegemaakt. Een compliment of een glimlach dat je hebt gegeven of gekregen. Waar wat je trots op? Waar heb je van genoten? Kom in de dankbaarheidsmodus. Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn! (zelfs als je het even niet ziet!) Door hier elke avond heel bewust mee bezig te zijn leer je je lichaam vanzelf om te ontspannen voor het slapen gaan.

Bewustwording is hierbij heel belangrijk, geef je gedachten, je ego, niet de kans om het in slaap komen te verstoren. 

Ontdek wat jouw lichaam nodig heeft!

Heeft het invloed op jou als je na 20.00 uur nog koffie drinkt? Of wanneer je tot vlak voor het slapen nog op je telefoon of computer kijkt? Wanneer je lichaam ’s avonds nog zware maaltijden moet verwerken kan dat ook een grote invloed hebben.

Zorg dat je minimaal een uur voor je vaste slaaptijd rust brengt in je lichaam. Dim lichten, ga geen actiefilms meer kijken, maar misschien geeft het lezen van een boek wel rust of het nemen van een warme douche…..

Alleen het beste is goed genoeg voor jou!

Zorg goed voor jezelf! Jij ben toch ook alleen het allerbeste waard?!

Je lichaam heeft zuurstof nodig om goed te functioneren, dus ventileer voldoende in je slaapkamer. Zet je raam ’s nachts op een kiertje of als het te koud of te warm is ventileer minimaal overdag voldoende. Een frisse, schone kamer bevorderd de rust, ook in je hoofd.

Een fijn kussen, een goede matras en een lekker dekbed, dik of dun aangepast aan jouw slaapbehoefte, is geen overbodige luxe.

Verduister je kamer als je gaat slapen. Je lichaam zal in een donkere kamer melatonine aanmaken wat ook wel het slaaphormoon wordt genoemd. Dit helpt je om in een diepe rust te komen. Bij een te lichte kamer zal je lichaam sneller ontwaken omdat je lichaam bij daglicht serotonine en adrenaline aanmaakt. Als ’s ochtends de wekker gaat is het ook belangrijk om snel het daglicht op te zoeken, dus het openen van je gordijnen daar wordt je een stuk fitter van.

Uitgerust wakker worden is het gevolg.

Als je alle tips toepast zul je merken dat je steeds makkelijker en steeds sneller in slaap valt en de kwaliteit van je slaap verbeterd. Maar ook hoe je wakker wordt is van invloed op de dagelijkse dosis energie. Positieve gedachten en een ochtendritueel, om je energieniveau hoog te houden, bepalen het verloop van je dag.

Binnenkort zal ik je vertellen over het belang van een ochtendritueel.

Tot slot.

Geef niet op als het niet meteen lukt en je toch nog wakker ligt of vermoeid wakker wordt. Je lichaam heeft tijd nodig om aan je nieuwe ritme te wennen, dus wees niet te streng voor jezelf. Door dit dagelijks consequent toe te passen wordt het vanzelf een gewoonte. Lopen leer je ook niet in een dag, je hebt aan je lichaam moeten leren welke spieren het moest gebruiken. En omdat je als kind bleef oefenen is het gelukt en is het uiteindelijk geautomatiseerd. Zo gaat dat ook met slapen. Een doorzetter die bovenstaande consequent toepast zal net als mij als een roosje slapen.

 

 

 

 

 

Welterusten!

Add A Comment